Isnin, 3 Ogos 2009

PUSAT RAWATAN DAN PEMULIHAN TRADISIONAL DARUL HANAN

Mohd Hafiz Yusoff....Mempengerusikan majlis di Darul Hanan

Kerek
(Telaga yang digunakan oleh anak bina untuk mandi wap sambil berzikir 100 kali)

Ayah Haji dan menantunya Cikgu Rosdi


Ayah Haji menyampaikan taklimat berkaitan Darul Hanan


KHUSYUKNYA......Tuan Basiran, Ustaz Khairi dan Tuan Nani


Sabtu, 2 Ogos 2009 - Kajian Tinjauan yang seterusnya ialah di Pusat Rawatan dan Pemulihan Persendirian Darul Hanan, Tumpat, Kelantan.

Pusat rawatan ini diasaskan oleh Tuan Guru Awang Lambur pada sekitar Tahun 1950-an. Tuan Guru Awang Lambur meninggal dunia pada Tahun 1963. Sebelum meninggal dunia, beliau sempat berpesan kepada menantunya, Tuan Haji Mohd Zain b Abu Bakar atau lebih dikenali dengan gelaran Ayah Haji yang kini merupakan Yang Dipertua pusat rawatan ini. Pesan Tuan Guru Awang Lambur kepada Ayah Haji ialah supaya Ayah Haji terus tinggal di pusat rawatan tersebut walau apapun yang berlaku.

Pada hari ini, pusat rawatan ini boleh memuatkan sehingga 150 orang anak bina, namun yang ada pada hari ini ialah 133 orang anak bina. Anak bina datang ke pusat ini samada secara suka rela, desakan keluarga dan ada juga cadangan dari AADK. Pada bulan pertama dan kedua, anak bina atau keluarga perlu membayar RM 1000.00 dan pada bulan-bulan seterusnya RM 450.00. Bayaran tersebut adalah untuk kos operasi pusat rawatan dan pelbagai urusan rawatan dan pemulihan anak bina.

4 ulasan:

  1. tolong tunjuk tpt tinggal anak2 bina tu..sungguh daif..

    BalasPadam
  2. harapnya pihak AADK dtg la melawat darul hanan nie krn keadaan sungguh menyayat hati bila melihat keadaan anak2 bina dikurung sebuah bilik dgn berpuluh anak2 bina dan tiada akitivi luar..dibenarkan merokok..

    BalasPadam
    Balasan
    1. harap pihak kesihatan dtg memeriksa bilik anak2 bina dikurung kerana keadaannya yg terlalu kotor sehingga menyebabkan hampir semua penghuni dijangkiti pelbagai jenis penyakit kulit yg meninggalkan parut kekal.satu lagi tentang makanan yg lansung tdk sedap,seperti dimasak dgn kaki.

      Padam
  3. Kpd kawan baik saya,(huzaifah)..tolong hubungi saya,(duan)..di...0148092882

    BalasPadam